Tuesday, March 10, 2009

Kenduri

7th March 2009
Last Saturday was another wedding that I attended. Not mine obviously. A friend of Mel. Attending the wedding made me wonder, 'Nape la orang skarang ni suke kawen awal ek?'
and the most popular answer for that is 'Biasa la..jodoh awal'. Some say its because of our generations are the generation of 'everything-so-fast-one'.. Fastfood,fast cash,fast car, fast this, fast that..so..kawen pun so fast la.~(according to my friend la..hohoho)

Persoalan pertama adalah, adakah kita cukup matang untuk menghadapi masa akan datang?Not everybody is ready for comitment. Certain still depend on their mom to wake them up for Subuh and certain just too afraid to hold the responsebility as grown ups.Perkahwinan bukanlah sesuatu yang boleh dianggap mudah dan perkahwinan adalah sesuatu yang sukar. Sesungguhnya jika seseorang lelaki itu belum cukup benar bersedia untuk berkahwin, maka jauhilah dari menghampiri seorang gadis.( wahh..ayat aku tak bleh blah..ikut korang la..nak hampiri je,tak usik...tak pe kot =)

Ni gambar rembat ehh~

Ada sedikit perbezaan ideologi dan kefahaman antara orang yang beragama, orang cerdik akal, dan orang cacat akal. Orang beragama sudah tentunya pandai dalam menelusuri arus kehidupan, mungkin kahwin awal adalah jalan terbaik bagi mereka untuk mendekati Tuhan dan mengelakkan maksiat. Orang cerdik akal melihat aspek kahwin awal sebagai satu ujian, di mana sebelum menempuh ujian persediaan perlulah dibuat. Ujian pasti akan datang, jadi sebelum ujian, pastikan ready jadi tak perlulah repeat merepeat turun naik mahkamah. Orang cacat akal pula muda muda lagik udah mau kawen. Tiada persediaan, tiada apa, tiada rupa, tiada batin, tiada gambir sarawak sudah mahu berkahwin. Mungkin perkahwinan sekadar alat melepaskan nafsu secara halal dan tidak lebih dari itu.

Then again its your own life to decide wether you are ready for all the mature thing to do.This post also made me realize that I am too,not ready on this matter. The basic principle of marriage is love,trust and MONEY~..you can have love and trust..but DO YOU HAVE A LOT OF MONEY? hehehe..

This is taken from the day we went for the wedding..cian laki aku ni haa...keta die..ish ish ish..tak pe..nanti kite cari duit bbyk..beli keta baru eh?




4 comments:

Bubbly said...

kete tu kelihatan cam besar untuk laki ko nana..hehe

ak_0143 said...

nana...
moh kawen jom!
hahahah

pujah said...

aku nk kawen awal!!tp tadek duet..tolon support kn!

B, Queen B said...

waahh..sume nak kawen awal..melampau~!!..sabo2 la dulu..lengkapkn dulu sume mende..pastu..ape lagi~!! pujah..sabo eh..hehhehe..aku pun kawen lambat ni..